mansikoita
FUNKTIONAALISEN MEDISIINAN SEURA
line decor
  
line decor
 
AJANKOHTAISTA
 
 
     
 
Funktionaalisen Medisiinan Seura ry:n kannanotto 26.8.2011
 
Funktionaalisen Medisiinan Seura ry:ltä pyydetty lausunto
     
 
Uudet D-vitamiinisuositukset tulossa?
 
 
The American Journal of Clinical Nutrition-lehden maaliskuun 2007 numerossa viisitoista johtavaa ravitsemusalan tutkijaa ja kliinikkoa vetosivat USA:n terveysviranomaisiin ja EU:n Terveysvirastoon, jotta ne pikaisesti arvioisivat uudelleen D-vitamiinin saantisuositukset, sillä nykyiset liian alhaiset D-vitamiinitasot saattavat olla vakava kansanterveydellinen riski. Aikaisemmin luultiin, että D-vitamiini vaikuttaa pelkästään kalkkiaineenvaihduntaan ja sitä tarvitaan kalkin imeytymisen edistämiseksi, mutta nykytutkimus on osoittanut, että D-vitamiinilla on huomattava vaikutus myös kehon immuunipuolustukseen ja vastustuskykyyn. On selviä viitteitä sille, että liian vähäinen D-vitamiinin saanti altistaa mm. autoimmuunisairauksille, syövälle ja flunssille.
 
 
Taustaa:
Tämän vuoden tammikuun American Journal of Clinical Nutrition lehden (AJCN) laajassa kokooma-artikkelissa arvostettu tutkijaryhmä esitti D-vitamiinin uudeksi turvalliseksi ylärajaksi (UL) 250 ug (10.000 ky)/pv terveille henkilöille, siis 5 kertaa korkeampi UL kuin tähän asti (50 ug). Lisäksi todettiin, että väitteet D-vitamiinin terveydellisistä haitoista ovat huomattavan liioiteltuja (1). Useimmat D-vitamiini-asiantuntijat ovat sitä mieltä, että 25(OH)D:n veripitoisuus tulisi olla vähintään 80 nmol/l, jotta D-vitamiinista saavutettaisiin optimaalinen hyöty. Viitearvoalue 25(OH)D:lle on Suomessa määritetty 10 - 105 nmol/l (tavoitetaso 40-80 nmol/l). Jotta 97.5 % väestöstä pääsisi 80 nmol/l tasolle tulisi D3-vitamiinin saanti olla vähintään 75 ug (3000 ky)/pv ( 2).
 
 
Viisitoista johtavaa alan tutkijaa eri yliopistoista ovat viimeisimmässä AJCN-lehden maaliskuun numerossa vedonneet USA:n terveysviranomaisiin ja EU:n Terveysvirastoon, jotta ne pikaisesti arvioisivat uudelleen D-vitamiinin saantisuositukset, sillä liian alhaiset D-vitamiiniarvot saattavat olla vakava kansanterveydellinen riski (3).
 
  Kirjallisuusviitteet  
   
   
   
     
  Päivitetty 29.08.2011